torstai 28. helmikuuta 2019

Firearms United - Finlandin vaalitentti

https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/1304760199690441?__xts__%5B0%5D=68.ARArstRQIhZyPUuK2zRNs1e7z4MyTUbRZhKocKOtIjtMVwBW-vDmtQ-qimPnZ7vjLQmHDzrSlx41XawcpbR__h9CKOgBPQOkBdP6QmR_bmoDx441pdLSa1UHWk73SN7-irlfgQJ66P3yKLjG9_EiJkJT0KxM0oxlsUQY4X1G919drztpztOpXGwdzEBk7xdccRUasYFRKjsnBnBZTZbpGPDGR46P5qYjzhKU4qYzGEueUcjyZYaiP4Ev2a0H0z8sQCDZt1Asa6ip7jpUGfYiQZvlf40fNL7VByu1pvNw7r0btvFK4x206M8pj9ZaOi6xsVFPzksiG6jWPei0A9x4xYMovw&__tn__=-R

Avoin sähköpostiviesti Helsingin vaalipiirin kansanedustajille

Arvoisat Helsingin vaalipiirin kansanedustajat!

Merkittävä ryhmä jota lakiesitys HE 179/2018 erityisesti koskisi
ovat lupavapaita lippaita keräilleet militariakeräilijät.
Kyseinen esitys aiheuttaisi sellaisenaan Suomeen paljon lisää uhrittomia rikoksia.
Vaikka Suomessa ei ole mitenkään erityisen paljon ampuma-aseita
niin arvelen, että  esityksen mukaan kaikille sallituista lupavapaista esineistä
pääsääntöisesti kielletyiksi aseiden osiksi määriteltäviä
lippaita on Suomessa henkilöä kohti enemmän kuin missään muussa maassa.
Muun muassa Puolustusvoimat on myynyt noin 1,5-2 miljoonaa lipasta.
https://yle.fi/uutiset/3-10273106 (Tosin epämääräisen ampuma-aseen määritelmän laajennuksen takia laittomien aseiden määrä on epämääräinen.)



Esitys rikkoisi rikosoikeudellista laillisuusperiaatetta seuraavanlaisissa tapauksissa. Jos ns. latauslaitteen omistaja on hukannut sen erehdyksessä ennen lain voimaantuloa, niin hän ei välttämättä kykene luovuttamaan sitä kuuden kuukauden siirtymäaikana, vaikka se olisi edelleen hänen hallinnoimallaan alueella. Tällöin laki tekisi hänestä hallussapitorikollisen tekohetkellä laillisen laiminlyönnin perusteella. Käytännössä kaikki lippaita omistavat eivät edes tiedä valmisteilla olevasta laista.



Asehistorian liiton lausunnossa on selitetty miten esitys rikkoisi omaisuuden suojaa. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2018-AK-227306.pdf 

Käytännössä jos asetuksessa sallittaisiin lippaiden toimintakelvottomiksi tekemiseen
sellaisia menetelmiä, jotka eivät niitä peruuttamattomasti vahingoittaisi, niin esitys ei rikkoisi
niiden osalta kovin paljon omaisuuden suojaa edellyttäen, että annetaan riittävästi aikaa sen tekemiseen laillisesti. Koska asetustekstiä sitä varten ei ole julkaistu, niin asiaa ei voi tietää.

Muistutan että esityksen sivulause ”ja joka ei sovi asennettavaksi keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen tai lippaalliseen kertatuliaseeseen” mitätöisi ennen vuotta 1946 valmistettujen sarjatuliasemallien lippaita koskevan poikkeuksen.
Todistusaineistoksi siitä että on Suomi-konepistoolin, Lahti-Saloranta-pikakiväärin ja ns. Emma- pikakiväärin lippaita käyttäviä keskisytytteisiä itselataavia kertatuliaseita ja lippaallisia kertatuliaseita esitän seuraavat linkit.
https://www.thefirearmblog.com/blog/2013/10/23/degtyaryov-dp28-semi-auto-versions-sale/
http://www.oulunasepaja.fi/muutos21.jpg
https://www.rockislandauction.com/detail/2019/414/tnw-m31-suomi-semiautomatic-rifle
https://forums.gunboards.com/showthread.php?265231-20-Round-Mosin-Nagant-Fabrication-Plan-Review
https://www.sdsguns.com/products/rifles-wiselite-312-73243d8a-cc71-4892-a923-4d755956e04a
Ehdotan siksi vanhojen sarjatuliaseiden lippaita koskevan poikkeuksen muokkaamista seuraavalla tavalla. Lisäykseni ovat lihavoituna ja poistettavaksi ehdottamani kohdat alleviivattuna.
”Edellä 2 momentissa tarkoitettuna aseen osana ei kuitenkaan pidetä latauslaitetta, joka on valmistettu sarjatuliasemalliin, jonka valmistus on alkanut ennen vuotta 1946, ja joka ei sovi asennettavaksi jos sitä hallussa pitävällä ei ole aseenkäsittelylupaa eikä aselupaa muuhun ampuma-aseeseen kuin kertatulitoimiseen haulikkoon, kertatulitoimiseen kivääriin tai kertatulitoimiseen pienoiskivääriin eikä laittomasti hallussa olevaa ampuma-asetta keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen tai  lippaalliseen kertatuliaseeseen.”

(Asedirektiivi ei vaadi lippaiden hallussapidon rikokseksi eikä laittomaksi. Se vaatii siitä ainoastaan B-luokan aseen luvan menettämisseuraamuksen. Lippaattomat kertatulitoimiset haulikot, kiväärit ja pienoiskiväärit ovat C-luokan aseita. Aselaissa tarkoitetaan termillä "kertatuli" lippaatonta kertatulta eikä itselataavaa tai lippaallista kertatulta.)

Puolustusvaliokunnassa on kiinnitetty huomiota siihen,
että normaalikapasiteettisten lippaiden hallussapito edellyttäisi esityksen
mukaan lupaa ampuma-aseeseen, jossa saisi käyttää sellaista ja että esitystä
voidaan pitää valiokunnan mielestä siltä osin erittäin ongelmallisena.
Sen lausunnossa hallintovaliokunnalle lukee lipaskysymyksestä seuraavasti.

"Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä, että hallintovaliokunta mietinnössään arvioi, miten tämä kysymys on ratkaistavissa." 

Minulla on ehdotuksia kysymyksen ratkaisemiseksi.

Aikoinaan olen ollut sitä mieltä ja olen edelleenkin, että direktiivin
vaatima B-luokan aseen luvan menettämisseuraamus ns. latauslaitteen
hallussapidosta voitaisiin säätää ilman, että säädetään kyseisten
esineiden hallussapitoa rikokseksi tai edes laittomaksi kenellekään
ja että C-luokan aseet voitaisiin erotella siinä asiassa B-luokan
aseista. Myöskään kyseisiä esineitä ei mielestäni tarvitsisi määritellä aseiden osiksi.
Alustavia luonnoksiani ja ehdotuksiani sellaista ratkaisumallia
varten löytyy seuraavista osoitteista.
https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/11/luonnos-laiksi-ampuma-aseiden.html
https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/08/luonnos-laiksi-syottolaitteista.html
https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/08/luonnos-ampuma-aseiden-tyypeista.html
https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/08/luonnos-laiksi-aseiden-b-c-d.html
https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/05/lipaslupa.html

Näyttää kuitenkin siltä, että lainvalmistelu lähti huonoon suuntaan,
koska se tehtiin aluksi salaisena virkamiestyönä.

Käytännössä jos suuria muutoksia esitykseen ei voida enää tehdä,
niin voisi ehkä kuitenkin parannella esitystä myöhemmillä.
muokkausehdotuksillani, joita löytyy mm. seuraavista osoitteista.
https://asepolitiikka.blogspot.com/2019/02/muokkausehdotuksiani-he-1792018.html
http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269921-muokkausehdotuksia-he-1792018-aselakiesitykseen

Lausuntoni toukokuussa julkaistusta aselakiluonnoksesta pätee suurelta osin myös HE 179/2018 esitykseen.
Lausuntoni löytyy osoitteesta https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/f74fd633-57f6-4514-be3f-701497b43040/38e2df38-f6c4-43cb-9243-304e28825f62/LAUSUNTO_20180604131211.pdf .

Seuraavana linkit kahteen samanaikaisesti kuvaamaani videoon, joissa mainitsen "1946 poikkeuksen" mitätöivän sivulauseen.
https://www.youtube.com/watch?v=TyWVMDFi1vI
https://www.youtube.com/watch?v=yvNIn6a06u0

Tämänhetkinen arvioni on, että esitys olisi parasta hylätä.
En kuitenkaan tiedä onko esitykseen tullut tai tulossa muutoksia,
jotka tekisivät siitä kohtuullisen vähän harmeja aiheuttavan.
Tšekin kanne uutta tuliasedirektiiviä vastaan on edelleen käsiteltävänä. Siksi mielestäni Suomessa ei olisi hyvä toteuttaa direktiiviä ainakaan peruuttamatonta vahinkoa aiheuttavalla lainsäädännöllä ennen kuin kyseinen kanne on loppuun käsitelty. HE 179/2018 aiheuttaisi sellaisenaan todennäköisesti peruuttamatonta historiallisesti arvokkaiden esineiden turmelemista. Lisää tietoa kyseisestä kanteesta löytyy seuraavasta osoitteesta.
https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/1274281312738330?__xts__%5B0%5D=68.ARDXDEOCjb0pPIpFp3SGNWS0JoBeIEn1yz7OLkm-cTjqf9IEfa9qULR-98ysKXs4-CX1aVVyIarAyCi64JdVY2gMRBapG3Unsjbjl0fr8HEPcqxCN6KgDI25f3fUbgK0NAr2ctmHil2bHOsmnx2M1W3ni08OLMlOkqhQzjWZ3pKWEt4mVfSSGvI_XYXwIDevZHav22H9h40YE0kNkWFjsuUyk4QLex8gvDVeUVzb_PNdHsuPArKalS9UgR8eDD7XFrL0mVnhU6qyaYsLr8QWErhHNm7Y9GYl3G_Kr5Dtdm5Lg1dLkXSk4YNIuxRw-QcNDavHYOugM5vMOUtNgAz7CYt2Zg&__tn__=-R



Lisää tietoa tästä aiheesta löytyy mm. seuraavista osoitteista.


Ystävällisin terveisin ja hyvää kevättalven jatkoa,

Aaro Kustaanheimo

Patruunavyöt eivät ole luvanvaraisia

Patruunavyöt eivät ole luvanvaraisia. Eivät ole konekiväärien tai muidenkaan aseiden patruunoiden syöttämiseen tarkoitetut vyöt eivätkä myös...