keskiviikko 20. helmikuuta 2019

Avoin sähköpostiviesti sisäministeriöön



Hei, 

Muistutan siitä, että jos lakiesitys ampuma-asedirektiivin täytäntöön laittamista 
varten on tarkoitus käsitellä loppuun ennen eduskuntavaaleja, niin asetusten 
sitä varten olisi oltava valmiina sitä ennen, jotta voisi arvioida esityksen vaikutuksia.

Asehistorian liiton lausunnossa Puolustusvaliokunnalle on selitetty miten 
esitys  rikkoisi omaisuuden suojaa.
http://asehistorianliitto.fi/tiedotteet/120-ahl-lausunto-puolustusvaliokuntaan-28-11-2018

Käytännössä se kuinka paljon esitys rikkoisi lippaiden omistajien 
omaisuuden suojaa riippuu asetuksesta, jolla säädettäisiin ns. latauslaitteiden 
toimintakelvottomaksi tekemisestä ja siitä onko riittävästi aikaa sen tekemiseen 
laillisesti. Koska esityksen siirtymäsäädöksissä ei selvästi lue mahdollisuutta muuntaa
kyseiset esineet toimintakelvottomiksi siirtymäajan aikana, niin se olisi
yksiselitteisimmin laillista tehdä ennen lain voimaantuloa ja
siksi asetuksenkin sitä varten olisi syytä olla valmiina huomattavasti ennen
voimaantuloa. 
Yhdeksi sallituksi menetelmäksi lippaan toiminnan estämiseen
ehdotan patruunannostimen kiinnittämistä runkoon.
Lähetin tästä aiheesta aikaisemmin viestin 29.11.2018. 
https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/11/viesti-sisaministerioon.html

 
Seuraavana on muokkausehdotuksiani esitykseen.  
Lisäysehdotukseni ovat lihavoituna ja poistettavaksi ehdottamani sanat 
alleviivattuna.

Ehdotan lakiesityksen kohdan, jossa säädettäisiin kyseisten esineiden 
toimintakelvottomiksi tekemisestä muokkaamista seuraavalla tavalla.
"Aseen osana ei kuitenkaan pidetä latauslaitteeksi valmistettua esinettä,  
jonka toiminta on pysyvästi estetty tai jonka kapasiteetti on rajoitettu 
edellä 2 momentissa mainitut rajat alittavaksi. Sisäministeriön asetuksella 
voidaan antaa  on annettava tarkempia säännöksiä siitä, millä edellytyksillä 
latauslaitteen toiminta on  katsottava pysyvästi estetyksi tai kapasiteetti 
rajoitetuksi. Asetuksessa on sallittava sitä varten sellaisia menetelmiä, 
jotka eivät peruuttamattomasti tuhoa latauslaitteiden informaatiosisältöä 
ja historiallista arvoa ja jotka eivät ole kohtuuttoman kalliita eivätkä 
työläitä. Asetus kyseisten esineiden kapasiteetin rajoittamisesta ja 
toiminnan estämisestä on annettava niin aikaisin, että 
esineiden omistajilla on riittävästi aikaa kyseisten toimenpiteiden 
suorittamiseen laillisesti."

Myös ehdotan seuraavanlaisia muokkauksia siirtymäsäädöksiin.
  Luvan hakemisen sijasta henkilö voi kuuden kuukauden viiden vuoden kuluessa 
lain voimaantulosta luovuttaa 9 §:n 4—6 kohdassa tarkoitetun ampuma-aseen tai 
sen osan sille, jolla on ampuma-aselain nojalla oikeus kyseisen ampuma-aseen tai 
sen osan hankkimiseen tai luovuttaa ampuma-aseen tai aseen osan valtiolle, jolloin 
ampuma-ase tai aseen osa siirtyy korvauksetta valtion omistukseen tai muuntaa 
tässä laissa aseen osaksi katsotun latauslaitteen sellaiseksi, että sitä ei katsota 
aseen osaksi.”

Lisää muokkausehdotuksiani löytyy osoitteesta 
http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269921-muokkausehdotuksia-he-1792018-aselakiesitykseen . 

Tämä viesti löytyy julkaistuna osoitteesta https://asepolitiikka.blogspot.com/2019/02/avoin-sahkopostiviesti-sisaministerioon.html . 
Liitteenä tässä on kaksi kuvaa. Toisen niistä olen jo aikaisemmin julkaissut.

Ystävällisin terveisin,

Aaro Kustaanheimo 
 
 
 
 

Patruunavyöt eivät ole luvanvaraisia

Patruunavyöt eivät ole luvanvaraisia. Eivät ole konekiväärien tai muidenkaan aseiden patruunoiden syöttämiseen tarkoitetut vyöt eivätkä myös...