Hei,
Muistutan siitä, että jos lakiesitys ampuma-asedirektiivin täytäntöön laittamista
varten on tarkoitus käsitellä loppuun ennen eduskuntavaaleja, niin asetusten
sitä varten olisi oltava valmiina sitä ennen, jotta voisi arvioida esityksen vaikutuksia.
Asehistorian liiton lausunnossa Puolustusvaliokunnalle on selitetty miten
esitys rikkoisi omaisuuden suojaa.
http://asehistorianliitto.fi/tiedotteet/120-ahl-lausunto-puolustusvaliokuntaan-28-11-2018
Käytännössä se kuinka paljon esitys rikkoisi lippaiden omistajien
omaisuuden suojaa riippuu asetuksesta, jolla säädettäisiin ns. latauslaitteiden
toimintakelvottomaksi tekemisestä ja siitä onko riittävästi aikaa sen tekemiseen
laillisesti. Koska esityksen siirtymäsäädöksissä ei selvästi lue mahdollisuutta muuntaa
kyseiset esineet toimintakelvottomiksi siirtymäajan aikana, niin se olisi
yksiselitteisimmin laillista tehdä ennen lain voimaantuloa ja
siksi asetuksenkin sitä varten olisi syytä olla valmiina huomattavasti ennen
voimaantuloa.
Yhdeksi sallituksi menetelmäksi lippaan toiminnan estämiseen
ehdotan patruunannostimen kiinnittämistä runkoon.
Lähetin tästä aiheesta aikaisemmin viestin 29.11.2018.
https://asepolitiikka.blogspot.com/2018/11/viesti-sisaministerioon.html
Seuraavana on muokkausehdotuksiani esitykseen.
Lisäysehdotukseni ovat lihavoituna ja poistettavaksi ehdottamani sanat
alleviivattuna.
Ehdotan lakiesityksen kohdan, jossa säädettäisiin kyseisten esineiden
toimintakelvottomiksi tekemisestä muokkaamista seuraavalla tavalla.
"Aseen osana ei kuitenkaan pidetä latauslaitteeksi valmistettua esinettä,
jonka toiminta on pysyvästi estetty tai jonka kapasiteetti on rajoitettu
edellä 2 momentissa mainitut rajat alittavaksi. Sisäministeriön asetuksella
voidaan antaa on annettava tarkempia säännöksiä siitä, millä edellytyksillä
latauslaitteen toiminta on katsottava pysyvästi estetyksi tai kapasiteetti
rajoitetuksi. Asetuksessa on sallittava sitä varten sellaisia menetelmiä,
jotka eivät peruuttamattomasti tuhoa latauslaitteiden informaatiosisältöä
ja historiallista arvoa ja jotka eivät ole kohtuuttoman kalliita eivätkä
työläitä. Asetus kyseisten esineiden kapasiteetin rajoittamisesta ja
toiminnan estämisestä on annettava niin aikaisin, että
esineiden omistajilla on riittävästi aikaa kyseisten toimenpiteiden
suorittamiseen laillisesti."
Myös ehdotan seuraavanlaisia muokkauksia siirtymäsäädöksiin.
”Luvan hakemisen sijasta henkilö voi kuuden kuukauden viiden vuoden kuluessa
lain voimaantulosta luovuttaa 9 §:n 4—6 kohdassa tarkoitetun ampuma-aseen tai
sen osan sille, jolla on ampuma-aselain nojalla oikeus kyseisen ampuma-aseen tai
sen osan hankkimiseen tai luovuttaa ampuma-aseen tai aseen osan valtiolle, jolloin
ampuma-ase tai aseen osa siirtyy korvauksetta valtion omistukseen tai muuntaa
tässä laissa aseen osaksi katsotun latauslaitteen sellaiseksi, että sitä ei katsota
aseen osaksi.”
Lisää muokkausehdotuksiani löytyy osoitteesta
http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269921-muokkausehdotuksia-he-1792018-aselakiesitykseen .
Tämä viesti löytyy julkaistuna osoitteesta https://asepolitiikka.blogspot.com/2019/02/avoin-sahkopostiviesti-sisaministerioon.html .
Liitteenä tässä on kaksi kuvaa. Toisen niistä olen jo aikaisemmin julkaissut.
Ystävällisin terveisin,
Aaro Kustaanheimo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti