tiistai 2. huhtikuuta 2019

Miten menettelen lausuntokierroksella


Tässä asioita mietittyäni olen päätynyt siihen, että ainakin itse ehdotan sisäministeriölle 
menetelmiä lippaiden kapasiteetin rajoittamiseen. Muut henkilöt ja järjestöt saavat tehdä asiassa
omat päätöksensä. Olen tietoinen siitä, että jos Suomessa määritellään asetukseen erilaiset 
kapasiteetin rajoitusmenetelmät kuin muualla, niin se saattaa aiheuttaa harmia muihin maihin 
matkustaville urheiluampujille. Tässä saattaa käydä niinkin, että EU-tasoisia kapasiteetin
rajoitusohjeita ei määritellä, mutta kuitenkin direktiivi pysyy voimassa ja sitä sovelletaan eri tavoin eri
maissa ja ampumaharrastajat saattavat joutua käyttämään eri lippaita esimerkiksi Puolassa, Saksassa ja 
Ranskassa. Olisi toki etunsa siinä, jos ensin selvitettäisiin minkälaisia menetelmiä muissa 
EU- ja Schengen-maissa sallitaan. 
Koska uusi aselaki tulee todennäköisesti ensi kesänä 
voimaan, niin aikaa asian selvittämiseen ei välttämättä ole riittävästi. Pidän kuuden kuukauden 
siirtymäajan takia kuitenkin kiireellisenä rajoitusmenetelmien säätämistä asetuksella. Oikeusturvan 
kannalta olisi parasta tehdä kapasiteetin rajoittaminen erikseen asetuksessa sallitulla tavalla. Vaikka 
joku asetuksessa sallittu rajoitusmenetelmä ei olisi käytännössä pysyvä, niin se olisi kuitenkin aselain 
tarkoittamassa mielessä pysyvä, jos se olisi erikseen asetuksessa määritelty pysyväksi.
Saavutettujen etuuksien säilyttämislauseke viimeistään 12.6.2017 luvitetuille aseille ei myöskään 
koske muita kuin itselataavia aseita. Kuitenkin yli 10 patruunan lippaita on ainakin jonkin verran 
käytössä myös aseissa, joiden toimintatapa on lippaallinen kertatuli.
Esimerkiksi seuraavalle Oulun asepajan valmistamalle kiväärimallille ei saisi ns. erityisen vaarallisen 
aseen lupaa, jolla saisi käyttää siihen sopivia lippaita. http://www.oulunasepaja.fi/muutos21.jpg 
Siksi niiden omistajilla on syytä olla mahdollisuus muuntaa lippaansa 10 patruunan kapasiteettisiksi.
Mitä enemmän laillisia vaihtoehtoja lippaiden omistajilla on, niin sitä vähemmän
lippaita todennäköisesti tullaan laittomasti kätkemään. Sen että niillä lippaiden
omistajilla, jotka eivät saisi aselupiensa perusteella pitää niitä hallussa normaalikapasiteettisina 
olisi mahdollisuus muuntaa ne pienikapasiteettisiksi ei ainakaan välttämättä tarvitsisi olla pois 
niiltä urheiluampujilta, jotka kuljettaisivat lippaita ulkomaille.  Ne toiminta-ampujat, jotka 
matkustelevat lippaidensa kanssa ulkomailla saavat usein pitää lippaitaan normaalikapasiteettisina 
aselupiensa perusteella tai he saattavat voida ne väliaikaisesti luovuttaa jollekin niiden hallussapitoon 
oikeutetulle. Syrjäseutujen lippaiden omistajilla on kuitenkin huonommat mahdollisuudet tehdä niin. 
Yleisesti urheiluammunnassa käytettäviin aseisiin löytyy myös usein kohtuullisen hintaisia 
tehdasvalmisteisia pienikapasiteettisia lippaita. Sen sijaan joihinkin harvinaisempiin asemalleihin 
ei välttämättä löydy. 
Myöskin vapaaehtoisessa maanpuolustuskoulutustoiminnassa olisi mahdollisesti käytännöllisempää
käyttää rajoitettuja lippaita, koska sellaisten katoaminen ei olisi niin vakava asia, jos sellaisia
ei luokiteltaisi aseiden osiksi.
Myönnän ajavani tässä asiassa omaa etuani. Olen ajatellut 
valmistaa tuliaseiden lippaita ja hylsyjä käyttäviä ilmapyssyjä. Saisin mahdollisesti käyttää sellaisissa 
vain pienikapasiteettisia lippaita. Olen myös ajatellut myydä pienikapasiteettisiksi muunnettuja
lippaita. Intressiristiriitoja ei voida nyt kuitenkaan välttää.
Asioiden suhteuttaminen on vaikeaa. Esimerkiksi ei tiedetä montako pääsääntöisesti kielletyiksi 
aseiden osiksi muuttuvaa lipasta ja niiden omistajaa on Suomessa. Oma arvioni kyseisten esineiden 
määrästä on 1-5 miljoonaa. Puolustusvoimat on myynyt noin 1,5- 2 miljoonaa lipasta. Omistajien 
määrästä tiedetään sitäkin vähemmän. Mielestäni mahdollisuus muuntaa lippaita pienikapasiteettisiksi 
on ja olisi ollut parempi ratkaisumalli myös Suomi KP:n, Emman ja Lahti-Salorannan lippaiden 
luvanvaraistamatta jättämiseen, kuin ns. 1946-poikkeus. 
Koen myös kapasiteetin rajoittamisen mahdollistavat hallintovaliokunnan lisäykset
suurella työllä saavutetuksi muokkaukseksi lakiesitykseen, josta toivottavasti on käytännössäkin hyötyä.
 
Aaro Kustaanheimo 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kanteluni eduskunnan oikeusasiamiehelle Poliisihallituksesta

Yritin lähettää 24.5.2024 kantelulomakkeella eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun siitä, että Poliisihallitus on väittänyt, että deaktivo...