Vaikka uusi aselaki
on ollut jo yli kuukauden voimassa, niin valtamedia ei mielestäni ole
asiasta tarpeeksi tiedottanut. Siirtymäaika lippaiden omistajille
päättyy kuuden kuukauden kuluttua lain voimaantulosta 14. tammikuuta
2020.
Nämä ovat vain omia päätelmiäni laki- ja asetusteksteistä.
Minulla ei ole virallista asemaa, jonka perusteella voisin antaa
oikeudessa sitovia lausuntoja. Käsitykseni saattavat myöhemmin
tarkentua.
Tavallisilla aseluvilla ei saa pitää hallussa luvanvaraisia lippaita.
Kapasiteettirajoituksen ylittävät lippaat saa siirtymäaikana myydä
niiden kanssa yhteensopivien ns. erityisen vaarallisten aseiden lupien
haltijoille tai sellaisille asealan elinkeinonharjoittajille, joilla on
niitä asealan elinkeinoluvan perusteella pitää oikeus pitää.
Koska
laista poistui kohta "tai aseen osan pysyvästi toimintakelvottomaksi"
niin omia lippaita saa tehdä pysyvästi toimintakelvottomiksi tai
pysyvästi pienikapasiteettisiksi. Koska
asetuksen mukaan lippaan kapasiteetin voi rajoittaa liimaamalla este,
niin sen pitäisi riittää, vaikka liimattu este olisi mahdollista työstää pois.
Asetuksen termi "purkaa" voidaan ymmärtää niin kuin yleensä teknisten
laitteiden purkaminen. Teknisten laitteiden purkamisella ei yleensä
tarkoiteta työstökoneiden käyttöä vaan osien irrottamista toisistaan
ehjinä ilman työkaluja tai esimerkiksi ruuvimeisselillä avaten. Siksi
katson, että rajoittaminen ei ole riittävää, jos rajoittimen voi poistaa
esimerkiksi ruuveja tai muttereita avaamalla. Ehkä siksi myöskään
lausuntojen tarkentava ehdotus siitä, että rajoittaminen olisi riittävää
jos sitä ei voi poistaa ilman työkaluja ei ole kelvannut. Ruotsikielisessä versiossa on sana ”brytas” mikä ei aivan vastaa suomen sanaa ”purkaa”.
Jos
ei ole omaa asetta johon omat lippaat sopisivat, niin niitä saisi
oletettavasti kuitenkin pitää hallussa niiden kanssa yhteensopivaan ns.
erityisen vaaralliseen aseeseen saadulla rinnakkaisluvalla.
Toivottavasti olen ollut väärässä siinä, että sivulause mitätöisi ns. 1946 poikkeuksen.
Sarjatuliasemalliin jonka valmistus on aloitettu ennen vuotta 1946
valmistetun lippaan saisi kuitenkin yksiselitteisesti täyttämään
kriteerin "ei sovi asennettavaksi keskisytytteiseen itselataavaan
kertatuliaseeseen tai lippaalliseen kertatuliaseeseen" kiinnittämällä
siihen ulokkeen,
joka estäisi sen asentamisen ampuma-aseisiin. Koska ns.
1946-poikkeuksessa ei ole sanaa pysyvästi, niin ulokkeen kiinnityksen ei
tarvitsisi lain kirjaimen mukaan olla pysyvää. En ole kuitenkaan varma,
miten asiaa tuomioistuimissa tulkittaisiin. Ulokkeen kiinnittäminen vaihtoehtona toimintakelvottomaksi
tai pienikapasiteettiseksi tekemiselle koskee kuitenkin vain sellaisia
lippaita, jotka on valmistettu sarjatuliasemalliin, jonka valmistus on
aloitettu ennen vuotta 1946.
On kuitenkin vahvoja
perusteita tulkita Suomi-konepistoolin ja Degtjarev-pikakiväärin lippaat
sellaisinaan lupavapaiksi, koska lainsäätäjillä oli selvästi tahto
jättää ne lupavapaiksi tai sitten asiassa on vakavasti valehdeltu. Jos
kyseisten lippaiden luvanvaraisuudesta käydään rikosoikeutta, niin
suosittelen puolustusasianajajia tutustumaan vastaukseen kanteluuni.
Toivoisin kuitenkin jonkun virallisen julkisen lausunnon siitä, että
laki ei ole tässä asiassa niin kuin se luetaan, vaan niin kuin
lainsäätäjä on tarkoittanut sitä sovellettavan. Voiko Poliisihallituksen kommenttia kanteluasiassani pitää sellaisena ja onko siis aselaki niin kuin PoHa sitä tulkitsee eikä niin kuin se lukee? Erään Oulun asepajan valmistaman kiväärimallin
omistajien on syytä rajoittaa siinä käyttämiensä lippaiden kapasiteetti
10 patruunaan, jos heillä ei ole myös erityisen vaarallisen aseen
lupaa, jolla saisi pitää hallussa isoja lippaita. Jos nimittäin toisessa
kädessä on lipas ja toisessa keskisytytteinen lippaallinen
kertatuliase, johon se sopii, niin ainakin silloin kyseinen lipas sopii
keskisytytteiseen lippaalliseen kertatuliaseeseen. Tavallisille
lippaallisille kertatuliaseille ei voi saada erityisen vaarallisen aseen
lupaa, jolla saisi pitää aseeseen sopivia kapasiteettirajan ylittäviä
lippaita.
Oletettavasti ei kuitenkaan olisi sinänsä rikos liittää
itselataavan kertatuliaseen luvalla pidetty lipas lippaalliseen
kertatuliaseeseen. Kuitenkin ison lippaan liittäminen ilman erityisen
vaarallisen aseen lupaa olevaan itselataavaan aseeseen olisi
ampuma-aserikos ainakin, jos lippaan asentajalla ei ole ns. erityisen
vaarallisen aseen lupaa. Esityksen perusteluissa kuitenkin lukee
”Muuntamisena tai tilapäisenä muuntamisena ei kuitenkaan pidettäisi
sitä, että direktiivissä A-luokkaan kuuluvan ampuma-aseen luvanhaltija
yhdistää luvallisesti hallussaan olevan, A-luokan ampuma-aseeseen
kuuluvan latauslaitteen direktiivissä B-luokkaan kuuluvaan, luvallisesti
hallussaan olevaan aseeseen.”. En ole varma miten tuomioistuimet asiaa
tulkitsisivat.
Lupia pelkille lippaille ilman asetta saisi
todennäköisesti vain keräilyperusteella ja keräilyperusteella lupia
saisi vain, jos on asekeräilijähyväksyntä.
Jos on aselupa
itselataavaan kertatuliaseeseen, joka on luvitettu viimeistään 12.6.2017
niin sen luvalla saisi pitää ainakin kyseiseen aseeseen sopivia ns.
latauslaitteita ja ehkä myös muitakin lippaita, mutta en ole asiasta
varma. Ehkä myös myöhemminkin luvitettujen ERVA-aseiden luvilla saisi
lainata lippaita jos kyseisellä luvalla saa lainata asetta, johon ne
sopivat, mutta ei välttämättä omistaa niitä, jos ne eivät sovi omaan
aseeseen. Pelkkien kapasiteettirajan ylittävien lippaiden säilytykseen
ei oletettavasti vaadita turvakaappia, mutta ne on kuitenkin
säilytettävä lukittuna siten, etteivät ne ole helposti anastettavissa.
Itse aseelle on kuitenkin hankittava turvakaappi, jos sen luvalla saa
pitää kapasiteettirajan ylittäviä lippaita.
Ongelmana lippaiden
deaktivointiohjeessa on se, että lippaissa ei useinkaan ole erillisiä
jousenkiinnityspisteitä. Joissakin patruunanostimissa on jousta varten
reikä. Voiko reikäleivästä syödä reiän jättäen itse leivän syömättä?
Ehkä voisi kuitenkin tulkita reiän täyttämisen jollain lujalla aineella
jousen kiinnityspisteen poistamiseksi. Suosittelen valitsemaan liimaksi
lippaiden toimintakelvottomiksi tai pienikapasiteettisiksi tekemiseen
lujimpia kohtuullisen hintaisia liimoja mieluummin kuin vesiliukoisia
yleisliimoja tai kuumaliimaa. Peltisen lippaan sisäpuolelle voi
kiinnittää pellin paloja kaventamaan runkoa sisäpuolelta niin, että
patruunanostimen liike alemmas rajoittuu, mutta kuitenkin jousi toimii.
Silloin olisi mahdollista puhdistaa lipas poistamalla ensin pohjalevy.
Liimaksi voi valita sekä epoksiliimaa että kuumankestävää liimaa.
Todennäköisesti ei olisi riittävää kiinnittää rajoitinta pelkästään
patruunanostimeen, jos ei samalla kiinnitetä pohjalevyä pysyvästi.
Rajoittaminen poikkisahaamalla mahdollistaisi lippaan huoltopurkamisen
kokonaan osiinsa. Sellaista rajoitustapaa ei kuitenkaan mainita
asetuksessa. Lyhyen lippaan pohjalevyn alapuolelle voi kiinnittää
esimerkiksi puupalikan, joka mahdollistaisi lipastuelta ampumisen.
Ongelmana
lippaiden deaktivoinnista tai kapasiteetin rajoittamisessa hitsaamalla
tai kovajuottamalla ja myöskin niiden työstämisessä kulmahiomakoneella
saattaa olla myös se, että kyseiset työt ovat pääsääntöisesti tulitöitä.
Tulitöiden tekemiseen tilapäisellä tulityöpaikalla vaaditaan
tulityökortti ja tulityökortin omaavan myöntämä tulityölupa. Arvelen,
että kuitenkin talvella maastossa riittävän etäällä rakennuksista ja
muista syttymisalttiista kohteista ne voidaan kuitenkin katsoa vähäisen
palovaaran töiksi. En ole asiasta kuitenkaan aivan varma. Tulityöohjeet
ovat laadittu käytännössä firmoja ajatellen ja ne soveltuvat huonosti
yksityishenkilöiden sovellettaviksi. Kaikkia metalleja ei myöskään voi
sellaisinaan hitsata yhteen. Esimerkiksi alumiinisen G3:n lippaan
ruostumattomasta teräksestä valmistettua patruunanostinta ei voi suoraan
hitsata kiinni lipasrunkoon.
En tiedä ovatko lippaan osat irti
toisistaan aselain tarkoittamassa mielessä latauslaitteita. Asiassa
voisi mahdollisesti soveltaa ennakkotapauksia siitä ovatko
äänenvaimentimen osat irti toisistaan äänenvaimentimia, jos osat eivät
erikseen toimisi äänenvaimentimina ja jos sellaisia tapauksia on. En
kuitenkaan ole löytänyt internetistä sellaisia.
Epäselvää on,
mitkä 11-20 patruunan lippaat katsotaan lupavapaiksi lyhyiden ja mitkä
luvanvaraisiksi pitkien aseiden lippaiksi. Todennäköisesti ainakin
pistoolikaliberisten pistoolien lippaat tulkitaan lyhyen aseen
lippaiksi, jos niiden hallussapitäjällä ei ole pitkää asetta, johon ne
sopisivat asennettavaksi. Jopa G3:sta on valmistettu lyhyen aseen määritelmän täyttävä muunnos.
Kyseisellä videolla näkyvä ase on sarjatulitoiminen, mutta
vastaavanlaisia itselataava kertatulitoimisia aseita olisi ainakin
mahdollista valmistaa. Siksi G3:nkin 20 patruunan lippaat olisi
periaatteessa mahdollista tulkita lupavapaiksi. Todennäköisesti
tuomioistuimet eivät kuitenkaan asiaa näin tulkitsisi. Olen tosin
onnistunut tunkemaan 21 .308 Winchester hylsyä teräksiseen G3:men
lippaaseen, mutta en alumiiniseen.
Se että pelkät
patruunavyöt eivät ole latauslaitteita eivätkä siis luvanvaraisia on ns.
1946-poikkeusta selvempi asia. Koska lakitekstissä ei lue, että ne
olisivat latauslaitteita niin asiassa voidaan soveltaa lakiesityksen perusteluiden
kohtaa ”Latauslaitteeksi ei katsota patruunavyötä, jos siihen ei kuulu
syöttölaitetta tai -koneistoa tai muuta laitetta, jonka avulla patruunat
syötetään ampuma-aseeseen.”. Epäselvää on sen sijaan se, ovatko
vyösyöttölaitteet luvanvaraisia ilman patruunavyötä.
Uudet
minimimitat kiväärille ja haulikolle ovat piipun pituuden osalta yli 300
mm ja kokonaispituuden osalta yli 600 mm. Aseluvan ehdoissa saattaa
kuitenkin olla ehtona toisia pituuksia eikä silloin asetta saa lyhentää
ehdot alittavaksi.
Vanhat starttipistoolit eivät useinkaan täytä
uuden asetuksen kriteerejä ampuma-aseeksi muuttamisen estämisestä.
Valitettavasti myöskään niiden muokkaaminen kriteerit täyttäväksi ei ole
asetuksen mukaista deaktivointia. Siksi niiden omistajien olisi ehkä
parasta tehdä niistä oma-aloitteisesti ilmoitus luvattomasta aseesta ja
siten yrittää luvittaa ne kaasuaseiksi.
torstai 22. elokuuta 2019
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kanteluni eduskunnan oikeusasiamiehelle Poliisihallituksesta
Yritin lähettää 24.5.2024 kantelulomakkeella eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun siitä, että Poliisihallitus on väittänyt, että deaktivo...
-
Yritin mainostaa Facebookissa ylläpitämälläni Asedirektiivi- ja aselaki -sivustolla "Valtaväestö sai tilaamansa lipaskieltolain"...
-
Kantelija: Aaro Kustaanheimo Sähköpostiosoite: aarokustaa@gmail.com Puhelin päivisin: 358468436279 KANTELU OIKEUSKANSLERILLE Vi...
-
Poliisihallitus väitti eräässä vaiheessa, että eräät kumikuulia ampuvat ilma-aseet olisivat luvanvaraisia. Niitä maahantuonutta vastaan aloi...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti